Nos sites web

Tuesday, January 21, 2020

نوع التكوين

رتبة التكوين

موضوع التكوين

مؤسسات التكوين

المدة

التكوين تحضيري

أثناء فترة التربص

عون إدارة

من أجل الترسيم في الرتبة

المعهد الوطني المتخصص في التكوين المهني عبد الحق بن حمودة

3 أشهر

التكوين تكميلي

ما قبل الترقية

ملحق إدارة

من أجل الترقية في الرتبة

جامعة الإخوة منتوري قسنطينة1

6 أشهر

عون تقني للمكتبات الجامعية

جامعة التكوين المتواصل

- سطيف-

12 شهر

ملحق المكتبات الجامعية من المستوى الأول

جامعة عبد الحميد مهري قسنطينة 2

9 أشهر

تحسين المستوى

التقاط الصور (كاميرا) caméra man

- الموظفين في مركز السمعي البصري

من اجل تحسين المعارف و الكفاءات الأساسية للموظفين    و العمال و إثرائها

المؤسسة العمومية للتلفزيون

3 أشهر

تقنيات الإعلام الآلي في الإدارة الجامعية Word/Excel

- مختلف الرتب

لتحسين و تطوير كفاءات الموظف في جانب التسيير الإداري

جامعة الإخوة منتوري قسنطينة1

15 يوم

تجديد المعلومات

الإمتحانات المهنية

- متصرف مستشار

- متصرف رئيسي

- ملحق المكتبات الجامعية من المستوى الأول

من أجل التحضير للمسابقات             و الإمتحانات المهنية لسنة 2019

جامعة الإخوة منتوري قسنطينة1

15 يوم


ببالغ الحزن والاسى تعلن إدارة جامعة الاخوة منتوري قسنطينة عن وفاة الزميلة بن لطرش نضرة موظفة بمصلحة الميزانية والمحاسبة يوم الاربعاء 13/11/2019.

وعلى إثر هذا الصاب الجلل نتقدم جميعا الي عائلة الفقيدة بتعازينا الخالصة راجين من المولى عز وجل ان يتغمد الفقيدة برحمته الواسعة وان يسكنها فسيح جنانه وان يلهم ذويها الصبر والسلوان .

ان لله وان اليه راجعون  


Femmes chefs d’entreprises En partenariat avec La Maison de l’entrepreneuriat de L’Université Frères Mentouri Organisent Le Troisième stem road show 

Vous êtes :  Etudiante en fin de cycle;  vous rêvez de lancer votre Start up;  Vous avez lancé votre Start up  Vous avez besoin d’accompagnement . Venez en parlez et booster d’autres étudiantes à suivre votre exemple LE 04/11/2019 8H30 Salle des conférences MENTOURI ( 500 places pédagogiques)

voir plus 



تمر أساليب التدريس والتعلم بتحول عميق ، خاصة في عصر التقنيات الحديثة.

يجب أن تتكيف الجامعة مع هذه الدعامات الجديدة وتسمح بتطور علم التدريس الجامعي.

إن تكييف الأجهزة مع جماهير جديدة وسياقات أخرى وعلى نطاق أوسع في تطور علم التدريس الجامعي ، يمكن للتكنولوجيات أن تسهم في تطور الممارسات التربوية أو حتى ثورتها وإنشاء أجهزة مبتكرة وفعالة يبدو أن جامعة قسنطينة قد سلكت هذا الطريق ...

النمو الحالي للتكنولوجيات لا يخلو من عواقب على عمل المؤسسات. أصبح الكل رقمي أكثر فأكثر بديلاً لا هوادة فيه بالنسبة للكثيرين منهم. أعلنت الإدارة اللون. بعض الجامعات تتبع نفس المسار.

جامعة الإخوة منتوري قسنطينة (UFMC) هي واحدة منهم. إنها بالتأكيد من بين الأقدم في البلاد ، لكن سباقها نحو الرقمنة لا يقابله سوى طموحها في أن تكون رائدة من حيث الحداثة والانفتاح على العالم. الخطوة الأخيرة التي يجب اتخاذها لتأييد إدارة 2.0 هي استخدام الجهاز اللوحي في التقييم التعليمي.

مهدت كلية العلوم الطبيعية والحياة الطريق من خلال تنظيم تقييم للطلاب على الكمبيوتر اللوحي لأول مرة. أجاب طلاب ( Bioinformatique L3) ، الذين يتراوح عددهم بين 30 إلى 40 طالبًا ، على 14 سؤالًا في شكل أسئلة متعددة الخيارات لمدة 30 دقيقة في غرفة مجهزة بأجهزة لوحية .

تم هذا الاختبار في شكل ملف تدريجي، وتمرير الأسئلة واحدة تلو الأخرى. "الهدف هو إتقان طريقة التقييم باستخدام التقنيات الرقمية لتقييم الطلاب كجزء من الضوابط المستمرة أو تنظيم الاختبارات للأعداد الكبيرة.

هذا الأسلوب يوفر الوقت ويزيل استخدام الورق. الطالب لديه نتائجه  في نهاية الإمتحان. وبالمثل ، يتلقى المعلم في بريده الإلكتروني نتائج الطلاب (الملاحظات) على جدول في ملف المجدول "، وفقًا لتفسيرات رئيس الجامعة ، عبد الحميد جكون. تم تطبيق هذه التقنية على نطاق صغير، مع عدد صغير من الطلاب، كما هو الحال في التجارب المبتكرة.

وله بالتفصيل هذه الإستراتيجية: "نريد تبنيها خاصة بالنسبة للعدد الكبير من الطلاب. تسمح لنا هذه التقنية أيضًا بعدم تعبئة الغرف وقاعات المحاضرات على حساب الأنشطة التعليمية الأخرى. يتطلب بنك الأسئلة. يعي المعلمون العاملون في هذا الجانب القضايا والأهداف. الفائدة هي توفير الوقت ،  والكف من تضييع الورق وانتظار النتائج بلا نهاية.

يعد تدريب المعلمين على هذا النموذج ضروريًا، كما أن تخصيصه من قبل الطلاب مهم بنفس القدر. هذا سؤال يمكن دمجه بسهولة في العملية التربوية. يمكن استخدامه في التقييم الذاتي. تعتمد هذه المقدمة لمقاربة جديدة للتقييم التربوي على إعداد يجب على جميع شركاء الجامعة أن يعملوا فيه في اتجاه المصب. "بالطبع ، كل هذا يتطلب عملاً مسبقًا حتى يتسنى لنا متابعة تطور كل طالب من خلال جهاز مراقبة متكرر يحتوي على أدوات إحصائية" ، قال محاورنا.

عند الاقتراب ، يزداد عدد الأساتذة الجامعيين في هذا التقييم الإيجابي الذي "يختلف النهج عما يجري حاليًا على المستوى الدولي ، حيث تتم الاختبارات على جهاز لوحي ، ولكن عن طريق الوصول إلى موقع ويب في شكل خادم عميل".

في الواقع ، فإن التجربة التي أجريت في جامعة منتوري ، كما أوضح المدير ، "تستند إلى تطبيق مثبت على أجهزة لوحية تتصل عبر الهاتف و / أو الإنترنت ، باستخدام بروتوكول الرسائل النصية القصيرة. (خدمة الرسائل القصيرة) أو بروتوكول نقل البريد البسيط (SMTP) لإرسال النتائج إلى المعلم كملف Excel (RichFiles). النتائج معروفة على الفور. وضع هذا التطبيق حدا للانتظار الطويل لنتائج تصحيح النسخ ". هذه الاستراتيجية في نظر بعض المتخصصين ليست مبتكرة.

يقول الأستاذ زعتري ، من قسم الهندسة الميكانيكية بجامعة منتوري ومتخصص في علم التحكم عن بُعد ، "هذا تطبيق مثير للاهتمام ، لكنه يعتبر حاليًا عاديًا من الناحية التكنولوجية. انها جزء من التعلم عن بعد الذي بدأ في إعادة



US scientists have made a breakthrough in HIV research by eradicating the rodent genome virus, thanks to a new type of treatment in two stages, without any consequences negative.A new treatment, already described as revolutionary and consisting of two steps, is able to eliminate traces of HIV from an organism, according to experiments conducted by American scientists at Temple University on mice. Using genomic editing (CRISPR-Cas9), combined with antiretroviral therapy, the team of scientists has successfully eradicated the mouse genome virus. They published their results in the Nature journal.

https://fr.sputniknews.com/sci_tech/201907061041608020-premiere-scientifique-le-vih-completement-eradique-du-genome-de-souris--/


By studying the phase diagram of copper oxide HgBa2Ca2Cu3O8 + δ, researchers have demonstrated the existence of a microscopic link between the superconducting state and the charge redistribution in the crystal (charge order), which becomes generalized to all superconducting copper oxides.

 

Superconductors carry electric current without dissipating energy and can not be penetrated by a magnetic field. This results in many applications, such as the transport of electricity without resistance and the levitation of mobiles (trains, surfing). Only superconductivity occurs at very low temperatures. Lead is superconducting below 7 K (-266 ° C) and magnesium diboride (MgB2) below 40 K (-233 ° C). In contrast, the superconducting transition temperature of cuprate HgBa2Ca2Cu3O8 + δ can reach 133 K (-140 ° C) (Figure 1c). Understanding the mechanism at the origin of superconductivity in copper oxides called cuprates is therefore a major challenge to hope to develop superconductors at terrestrial temperatures.

 

Researchers from the Quantum Materials and Phenomena Laboratory (MPQ, CNRS / Paris Diderot Univ), in collaboration with the Laboratory of Solid Physics (LPS, CNRS / Paris-South University) and the National Laboratory of Strong Magnetic Fields (LNCMI, CNRS), by studying the inelastic scattering of light on the charges (electron Raman effect), to distinguish the spectroscopic signals of the superconducting and charge orders within the pseudogap phase in the cuprate HgBa2Ca2Cu3O8 + δ.

 

For the first time, the energy scales associated with the superconducting and charge orders could be detected simultaneously thanks to an experimental trick which consisted of minimizing the influence of the pseudogap phase which, otherwise, would have masked their observation. The researchers were able to track the energy scales characteristic of the superconducting and charge order over a large portion of the phase diagram, by controlling the number of charge carriers in the crystals. They showed that these energies are intimately linked: they have almost the same values ​​and follow the same evolution as a function of the number of charge carriers (Figure 2b). This suggests that the superconducting and charge order have the same microscopic origin. The energy scale of the pseudogap also has the same evolution in doping even if its energy is higher. This reinforces the hypothesis that the superconducting, charge and pseudogap phases are intimately connected.

 

To achieve this result, the researchers worked on cuprate chemical composition: HgBa2Ca2Cu3O8 + δ, whose structure is shown in Figure 2a. It could be synthesized in the form of small crystals (Figure 1b) several hundred microns apart by two researchers from the Department of Condensed State Physics (SPEC, CEA / CNRS). Their extremely clean and smooth surfaces allow them to be explored optically.

 

The phase diagram of cuprates reveals that the mechanism at the origin of superconductivity is different from that of traditional metals, or their alloys such as lead or magnesium diboride. In fact, by increasing the number of charge carriers carrying the current in a cuprate, its electronic ground state is profoundly modified: from an antiferromagnetic insulator (green zone), it is transformed into a superconducting metal (pinkish zone) (FIG. 2a).

 

For a concentration of carriers corresponding to a doping of 12% (doping ensured by the addition of oxygen atoms in the planes of mercury atoms see Figure 1a), the superconducting order (in pink in Figure 2a ) coexists with a charge order (in pastel blue) at low temperature, an order characterized by a redistribution of electron charges, different from that usually expected, which follows the arrangement of the atoms of the crystal. These two orders develop within a third so-called pseudogap phase, still poorly understood. To study the superconducting order in this entanglement of states, it is necessary to identify the individual properties of each order and the type of interaction that it develops with the others, and thus to identify the cooperations or competitions (for example, the order does charging increase or decrease superconductivity?). For this purpose, it is necessary to develop effective experimental techniques such as neutron scattering spectroscopies, light (Raman, infra-red, X-ray) or nuclear magnetic resonance. On the theoretical side, it is necessary to use all the power of the digital to implement new theoretical approaches such as cDMFT (cluster Dynamcis Mean field theory).

 

These works open up a new perspective for understanding the phase diagram of cuprates. The supracondu orders




Page 1 of 49

Portal of the academic year 2019-2020

Num Doc Project (Online)

Use the site search

On line documentation

National system of on line documentation.


Articles by date

« January 2020 »
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Online

We have 238 guests and no members online

University Frères Mentouri Constantine 1

University Frères Mentouri Constantine 1  P.O. Box, 325 Ain El Bey Way, Constantine, Algeria, 25017, Phone Number : +213 (0) 31 81 12 71